Monday, August 23, 2010

Fredrik


















Just ja, jag lovade ju att lägga upp texten. /Er tillgivna. A

FREDRIK


När mänskligheten ruttnar i en hög
och alla ba: vad är bäst för mig
och jag köper vatten på flaska
och hon älskar inte dig

säger jag: mäh Fredrik, spela spelet
men du ba: varför då
Jag vill inte bli älskad så

Man får inget för det när man är som vi.
Man får inget för det när man vill folk väl,
när man har en vilsam själ

Ska vi starta upp en by
ska vi bygga upp nåt nytt
ska vi skriva en ny bibel
med tio nya budord

Kan vi heta något annat, Fredrik!
Ska vi passa in nånstans
där man får sköta sitt eget huvud
men slipper sköta sig själv

Dom slogs på stan
det var någon slags knark i mitten
alla skrattar: kolla dom därå
men du skulle gå emellan

Man gör inte så i det här landet
man börjar inte prata med fel person
man tycker inte om det här bandet
man börjar inte sjunga på rätt ton

Åh, alla låtar jag skrivit till såna som inte är värda en låt
åh, historien är full av låtar till såna som inte borde få en låt
man måste krossa hjärtan och starta krig
man måste ha skadat för att hamna i böckerna
man måste skada för att få en låt, en bok, en tavla


Kan jag få ett tal på torget
kan vi bygga upp nåt nytt
jag vet inte vad det nya är
men bättre än det här

Får man sluta vara hård
får man luta sig mot nån
kan vi bygga en låg scen
så man får se folk i ögonen

Om det inte finns himmel, Fredrik
varför är jag då snäll
det här med mina armbågar, Fredrik
jag ska vässa dom i kväll

He hit lite stigma
visa mig en sekt
ge mig nånting att tro på
när ljuset är släckt

11 comments:

Tekla said...

Åh vad bra! Tycker nästan om Fredrik ännu mer efter att ha läst vad du hade att säga om den i Dn. För det är ju tyvärr som du säger, egenskapen snäll har nästan fått en negativ klang nuförtin. Folk är alltid "för snälla" osv, man får aldrig höra att någon är "alldeles lagom snäll".

Men du, visst ska det vara "varför föddes man snäll"?

Anonymous said...

Riktigt bra låt! Lyssnar normalt på death metal och dylikt, men denna låt sätter sig på hjärnan mycket bra och meningsfull text och musik!

Matilda said...

Säger som Tekla: Visst ska det vara "varför föddes man snäll?"

Rebecka said...

Jag lyssnar om och om igen och det blir bara bättre. Tack för ännu en fantastisk låt som berör! Längtar tills skivan kommer ut!
Slänger även med ett tack för intervjun i Filter! Tack för att vi får komma nära.

Jocke said...

Vet inte om detta kommit upp tidigare men helt sjukt sällan covers blir lyckade. Här är en som funkar.
http://www.youtube.com/watch?v=fHUjdD-53gs

Ta in henne och kör som förstalåt på kommande turné

Elina said...

Jag tycker så mycket om dina texter, de får även min stora ulliga pudel Tux att le! (Jag vet, hundar borde inte kunna le men min hund är lite äljest)

Anonymous said...

mitt ex har precis skaffat en ny kille. jag är så ledsen. sitter och läser texten till fredrik. så jävla fin, och jag bara gråter.
du är bra.
/k.

Anonymous said...

Var bara tvungen att skriva ett par positiva ord. Grym låt som man känner igen sig i. Du är verkligen en av Sveriges bästa artister så fortsätt gärna med det du gör!

Pär said...

Borgerlig finstämd kritik?

Anonymous said...

…eller finstämd borgerlig kritik?

Unknown said...

Nu har det snart gått fuckin' tio år utan att en ända låt blivit äldre 😉

About Me

för kontakt, maila skivbolaget Razzia: info@razziarecords.se bokningsbolaget Luger: robin@luger.se