Tuesday, August 3, 2010

FREDRIK

Hej.

Nu kan man tjuvlyssna på Fredrik här.

Fredrik är skriven av Henrik Oja och mig. Den är producerad av Henrik och inspelad på Second Home i Umeå. Den är inte till statsministern, utan till en god vän till mig som också heter Fredrik.

Om jag skulle förklara vad den handlar om skulle det nog ta mycket lång tid, men i stora drag har jag tänkt en del på faktumet att det känns som att all popmusik görs till eller om människor som har lämnat en, legat runt eller betett sig dåligt. Vi har försökt göra en låt om något så ohippt som moral, vänlighet och solidaritet. Hoppas den gör ont att lyssna på.


De här medverkar på låten: Henrik och jag, Daniel Berglund, Mats Hammarström, Lovisa Nyström, Jakob Nyström, Frida Johansson.

23 comments:

ksdl said...

jag tycker mycket om den! (och snälla, kom till popaganda. jag lovar att stå längst fram!)

Anonymous said...

Den är grym, känns nytt och frächt och verkligen som en ny platta och inte som det kommer låta som samma skiva igen. Detta ger mersmak som fan! Se till att skivan kommer ut på vinyl bara!

Iris said...

JAAAAAAAA!

Anonymous said...

längtar så obeskrivligt efter den här skivan nu.

Sara-L said...

Inför varje ny skiva du gjort har jag grimaserat illa till det nya "soundet", sedan resonerat med mig själv och gett det nya en ny chans...

Efter några lyssningar fylls ögat av tårar till "Fredrik". Tack för att du ligger steget före och aldrig gör mig besviken.

/Sara

Anonymous said...

bra!

Anonymous said...

Du är så klok annika

Daniel Simpson said...

Nice! Looking forward to the album. (and, with luck, the tour)

The Artist Formerly Known as King Kolo said...

Tack för nyaste låten Annika! Jag har alltid varit avvaktande till dom som identifierar sig fullt ut med poptexter, men nu förstår jag vad dom menade i hela mitt liv.

Med raden "Varför föddes man snäll?" blev du bäst ever.

Annika knows!

Tekla said...

Du ger mig något att tro på när ljuset är släckt.

Syd said...

JAAAAAAAA!

Tack.

matilda said...

Åh så underbart! Nytt, men lika bra, samma förmåga att nå rakt in i mig.

Kivogare said...

Hälsningar från Finland! Vad glad jag blev när jag hörde 'Fredrik' och fick läsa här att det blir en hel ny skiva. En passande soundtrack för hösten, hoppas jag.

Elexander said...

Låten är fantastisk! Finns texten någonstans?

Amanda said...

Låter mycket mycket lovande. åh, jag blir så glad i själen av att höra dig på svenska igen!

Erik said...

Nu har jag lyssnat på den här låten 10 gånger i sträck på Spotify och jag börjar gråta varje gång. Den gör väldigt ont men den är så bra. Ni är otroliga låtskrivare, blev chockad när jag hörde den här.

tecknarn said...

Härligt Annika & co.! Mycket bra jobbat. Har väntat länge på nytt material och nu är väntan över.

rissen said...

klart den är till stadsministern också! Sista versen, i alla fall. jag älskarn!

Anonymous said...

Du sjunger mina frustrerade tankar.

Anonymous said...

Fuck me, this song took a LONG time to find.
Loved the voice, music and lyrics, but mostly the tone. It burns.
be good and keep them elbows sharp.

ylvas dotter said...

älskar den! undrar vilka ackord jag kan använda? hittar dem ingenstans och vill väldigt gärna lära mig låten på gitarr!

rebance_94@live.se

Caroline said...

Fredrik är en genialisk låt. Den trycker på exakt rätta punkter. Anar jag lite ironi kanske?

Unknown said...

Så fantastiskt jävla underbar låt som bara är så inihelvete tidlöst rätt!

About Me

för kontakt, maila skivbolaget Razzia: info@razziarecords.se bokningsbolaget Luger: robin@luger.se