Tuesday, January 9, 2007

FAQ

Hej Annika Norlin. Efter den här monumentala succén med Hello Saferide släpper du ju nu en skiva med ditt andra projekt Säkert.
Ja, det stämmer.

Jaha. Vilka är med på skivan då?
Henrik Oja har producerat och spelar gitarr, dator och lite andra grejer. Mats Hammarström och Daniel Berglund (bägge från Isolation Years) spelar gitarr, bas, piano (Mats) och trummor (Daniel). Lovisa Nyström körar. Olle Nigeus spelar klarinett, Thorbjörn Näsbom fiol och sedan sjunger Markus Krunegård (Laakso, Hets) på Det kommer bara leda till nåt ont och Martin Hanberg (Vapnet, Sibiria, Hospitalet) på Sanningsdan.

Men Annika. Det har ju börjat gå så bra för dig utomlands och så gör du en skiva på svenska. Är du en idiot?
Jag har nog egentligen alltid tyckt att det är lite att fega att skriva på engelska, och jag har alltid skrivit lika mycket på svenska som på engelska. Skillnaden är att jag äntligen fattat hur jag ska sjunga på svenska.

Hur är det då? Falskt? I fel tonart? Jag har lyssnat på skivan nämligen.
Inte falskt men förhoppningsvis ärligt. Jag försökte komma på varför det finns så få svenska skivor jag gillar helhjärtat - och framför allt, varför det knappt finns någon skiva som gjorts av och med en dam. Jag kom på att svaret nog är att det lite för ofta låter för... fint. Allt blir så tydligt när det görs på svenska och då är det lockande att antingen använda sig av stiliga ord eller av ironi.
På den här skivan är det skygglapparna av. Jag har utgått från följande tes: Om jag rodnar när jag sjunger det är det bra. Det är talspråk och ganska enkelt. Så fort det har blivit för smart har jag strykit. Det är min dialekt rätt upp och ned med för tjocka L i orden och sångtagningarna är inte ihopklippta för att snygga till.

Det låter ju lite Dogma det där. De danska regissörerna och så du. Har du blivit pretto helt plötsligt?
Säkert! är den mest ohippa skiva du kommer att få höra i år. Man kan dansa olika styrdanser till alla spår förutom två (Stetoskop och Det kommer bara leda till nåt ont) och de låtarna är kvarlevor från 1995 när Henrik åkte till Roskildefestivalen i Beppemössa.

Men du, det är ju en ganska schizofren skiva.
Vi utgick ifrån varje låt och hur den ville låta. Sedan tror jag att de flesta inte lyssnar på skivor i sin helhet längre utan hellre shufflar dem i sin mp3-spelare, så det struntar jag helhjärtat i.
Jag har lagt in lite ledtrådar i låtarna som binder dem samman också.

Säkert! handlar om dig va? Det måste den göra, den är ju på svenska. Gud vad sur du verkar vara. Och fatta, han kommer inte att ringa! (Se Du kanske var på Holmön)
Nej den handlar oftast inte om mig, jag har inte blivit slagen som barn (Och jag grät mig till sömns efter alla dar) och ingen gammal klasskamrat behöver känna sig direkt utpekad när Martin och jag levererar sanningar i Sanningsdan.
Men den är ändå så nära, den här skivan, att när jag sjunger om att köpa folköl på Statoil så vet jag precis var vi är, i Kalix är vi och vi går genom skogen.

Hur skiljer sig det här från Hello Saferide?
Säkert! är mycket tjurigare och den kommer att ta lite längre tid att ta till sig. Om HS vore en släkting skulle hon vara den roliga systerdottern som alla vill ha till bordet. Säkert! är mer som en sur farbror.

Namnet då?
Först tänkte jag heta Läju! (lär ju) vilket är sättet man som ung i jämtlandstrakten förklarar sin misstro:

Ex.
Person 1. - Jonas Pettersson hämtade upp mig i sin epa och vi såg Dirty Dancing fem gånger på raken.
Person 2. - Läju!

Sedan insåg jag att ingen från andra delar av landet hade någonsin sagt Läju! så jag översatte det till rikssvenska. Ta-dam!

Annika Norlin

14 comments:

Unknown said...

Hejhej, detta ska bli spännande att höra och lycka till!
/Krick

Anonymous said...

Nämen, ser man på. Detta kommer bli ruskigt spännande, som en final på fångarna på fortet, fast faktiskt spännande på riktigt.
Kommer du turnera skivan lite också mån tro?
Ha det så bra och hoppas du får ett trevligt 2007.

capslock said...

Coolt. Men här är två frågor till som snart kommer att bli frequently asked om de inte får ett svar:
Vad heter skivan då? Och när kommer den?

Grymt att göra en norrländsk skiva, du är bäst. Fast du är bäst även på engelska.

Robin said...

Jag ser fram emot detta helt vansinnigt mycket. F.ö grymt att Markus Krunegård är med på skivan.

Hkkathome said...

Jag ser som ni andra också fram emot skivan såklart. Lyssnat lite på "Vi kommer dö samtidigt" och det låter lovande.

En fråga bara. Vart köper man den om man vill ha den som mp3 eller liknande format? (på releasedagen alltså) Vill ju inte liksom ha den i ålderdomligt format som är oanvändbart! ;-)

John said...

daniel: Jag tror man kunde köpa den i mp3 format på klicktrack, den sidan som är länkad till från razziarecords. Vi kommer att dö samtidigt är riktigt bra, trots den kassa ljudkvaliten.

Hkkathome said...

john: Jo du har naturligtvis rätt, så borde det ju vara. Torde ju vara bättre ljudkvalité än så då. Tack för att du reder ut mitt förvirrade sinne! :P

Marty said...

Hej! Angående ljudkvallan på klicktrack.com så står det så här på deras site:
The preview player plays a low-quality (and quick-loading) 48kbps version of the final mp3 in mono. The sound quality of the bought and downloaded version is far better.
Hej hej!

Natalie said...

OH! det ska bli sjukt roligt att höra dig på svenska!

Kristin said...

Hej Annika! Måste säga att jag är väldigt förväntansfull inför skivan - det kan ju inte bli annat än bra, och spänningen gör det ju... spännande. Nåväl, hoppas man får chansen att se dig när du ger dig ut på vägarna nästa gång!

@Anti.fenimisten said...

Jag älskar, kom-inte-närmre,snälla-kom-närmre-frasen! Stay black Säkert!

Anonymous said...

When was the Säkert album released? Maybe it's on this site, but I can't find it. And I'm not that good at Swedish. Thanks in advance.

hipshot said...

Det är så synd att du inte gjorde en skiva som bara uppnår sitt klimax när man lyssnar på den i ett streck! Skit i folk som shufflar på mp3:n. Tänk på oss stackare som viger oss åt en platta då vi lyssnar på en platta som helhet - en enda låt.

Eller gör som du gör. Hur som helst är det skitbra!

Anonymous said...

En kul grej, nere i blekinge säger vi ibland Nog! istället för säkert eller lär ju. Mest kanske på 90talet när jag var ganska liten. Försöker dock använda det ordet mer nu, om inte annat för nostalgi. T ex man kan säga så här..
Säkert, lär ju inte va!
Eller
Nog! Duktigt inte! Haha.
Hejsvejs// Martin

About Me

för kontakt, maila skivbolaget Razzia: info@razziarecords.se bokningsbolaget Luger: robin@luger.se